Få en sunnere livsstil

Vi jobber, planlegger, vi organiserer, vi peser avgårde og tyller i oss kaffe og holder det hele gående med ren besluttsomhet, inntil vi stuper ned på sofaen i ren utmattelse.

Flere av oss sliter med å finne nok energi til alle oppgavene vi har å løse, sier ekspertene; De peker på den svake økonomien som får oss til å jobbe enda hardere og enda flere timer overtid, og troen på at vi kan få alt vi drømmer om (hvis vi jobber til midnatt, hva så, bare det skjer).

«På samme måte som planter trenger vann, trenger energi-reservoarene våre regelmessig påfylling,» sier psykolog Michelle Segar, PHD, assisterende direktør i Sport, Health and Activity Research Center for Women and Girls ved University of Michigan.

Hold deg energisk hele morgenen

Hva jobber mot den gode nattesøvnen din: «Vi har i all hovedsak vært i en sultestatus hele natten,» sier Gregory Dodell, MD, en endokrinolog i New York City.

Hva fungerer for deg: «Samtidig opplever vi pigger av kortisol og testosteron, viktige hormoner for energi som hjelper oss med å holde det gående,» legger Dodell til.

Du føler for å kaste opp og maksimere det høye hormonet. Planen: Lys! Handling! Frokost!

Deretter tar du på deg noe lett hverdagstøy som du kan handle på nettet hos for eksempel Zizzi som har et stort utvalg av alle slags klestyper for kvinner i stor størrelse slik som bukser, kjoler, skjørt, gensere, jeans, topper, yttertøy og mye, mye mer. Klikk her for å se utvalget.

En kort spasertur gjør godt for kroppen din før du drar på kontoret.

Ikke drøy om morgenen

Det er så fristende å trykke på snooze-knappen når vekkerklokken ringer om morgenen. Problemet er at «ved å falle i søvn igjen kan du forstyrre hormonsyklusen, noe som kan gjøre det vanskeligere å komme seg til hektene igjen,» sier Dr. Dodell.

Det er bedre å stille inn alarmen din 15 minutter senere – og plassere klokken et sted på andre siden av rommet slik at du ikke bare kan rekke ut hånden og slå den av igjen.

Slipp inn lyset

«Kunstig eller naturlig, lys hjelper til med å optimalisere kroppens oppvåkningsprosesser,» sier Michael Terman, PhD, direktør ved Center for Light Treatment and Biological Rhytms ved Columbia Presbyterian Medical Center i New York. Rull opp rullegardinen eller, hvis det fortsatt er mørkt ute, slå på lysene.

Terman anbefaler kompakte fluoriserende pærer (CFL) merket «cool white» eller «daylight». De er ikke bare gode for Moder Jord, sier han: «CFLer med disse fargene gir et hvitt lys mer lignende utendørslys enn den gulaktige typen fra glødelamper.»

Ta deg tid om morgenen

«Storm ut av sengen og inn i det frenetiske tempoet for å tilfredsstille alle rundt deg, og du er utmattet før du i hele tatt har kommet deg ut døren,» sier tids-sjefekspert Julie Morgenstern, forfatter av boken “Never Check E-mail in the morning.”

Stå opp 15 minutter før barna dine slik at du kan dusje og kle på deg. Og, ja, unngå sirenene fra ny e-post.

Få opp farten

Du trener ikke, sa du? Revurder ideen om å ta en treningsøkt. I en studie fra University of Georgia hadde personer som gjorde lav-intensitets-aktiviteter (tenk deg en rolig spasertur) tre ganger i uka, en større reduksjon i trøtthet enn folk som gjorde høyere intensitetsøvelser slik som å ta på seg joggeskoene og ta en rask spasertur oppover fjellsiden. Trenger du nye tursko til treningen din eller nye sko til jobben din, har Skoringen et stort utvalg av både herresko og damesko – alt fra praktiske fritidssko til hverdagsbruk, til klassiske pensko til jobben din. Her forhandles Ecco sko online!

Hvis du er treg om morgenen, eller hvis du er totalt utladet, kan en tøff treningsøkt bli mer drenerende enn forfriskende for kroppen din. «Hvis du ikke er i toppform, krever en intensiv treningsøkt deg å bruke mye energi, slik at kroppen din blir trøtt,» sier Fysiolog Michael Bracko, EdD.

Motivasjon til å gjøre litt aktivitet: Studien viste at regelmessig treningsøkter hever de generelle energinivåene med over 20%.

Spis mer frokost

«Hvis du bare har en skive og enkopp kaffe til frokost, får du et raskt stimulansemiddel fra koffein og rask energi fra karbohydrater – en god oppskrift på en skikkelig krasj,» sier Ashley Koff, RD, medforfatter av boken “Mom Energy: A simple plan to live fully charged”.

I stedet, skal du gå for en blanding av ikke-raffinerte karbohydrater (for rask energi) pluss magert protein og sunt fett (som tar lengre tid å fordøye, noe som gir deg mer opp-effekt). Spis for eksempel et egg med en helkorns tortilla eller havremel, toppet med nøtter.

Arbeid i små økter

Ikke hold deg limt til skrivebordsstolen din – kroppen din trenger sporadisk bevegelse for å bytte kanaler og få oksygenet til å flyte (slik at du er våken nok til å ta opp forespørsel nr. 5.739 fra sjefen).

«De fleste av oss kan uansett ikke være fokusert på en oppgave i mer enn 90 minutter,» sier Tony Schwartz, konsernsjef for The Energy Project, et selskap som øker bedriftsproduktiviteten.

Stå opp og snakk med folk i stedet for å bare sende e-post – eller i det minste stå oppreist mens du snakker i telefonen.