5 Motetrender for sommeren 2017?

Året 2016 er blitt oppsummert som et år fylt med mange store motehendelser. Vetements og Gucci satte et tydelig preg på året og det norske design-miljøet imponerte også stort hos de to anerkjente selskapene.

Med et nytt år påbegynt kan man begynne å se konturene av nye trender og tendenser som faller over oss. Mange forskjellige moteeksperter tror nå at de vet hva som preger det som selges, og hva som har utmerket seg med å bli populært. Samtidig er det alltid et morsomt spørsmål å stille, om forhåpninger er gått i oppfyllelse, eller om spådommer har slått feil.

Hvilke merkeklær er det som er på hugget?

Trender er langt fra så heldekkende som de tidligere var, og det er egentlig noe som er kult. Vi ser at mange mennesker kler seg mer fritt og selvstendig. Det er ganske hjerteknusende om alle skulle løpe rundt i den samme uniformen, likevel er det jo noen merker som utmerker seg.

I Norge i seg selv så har man jo hvert år moteshowet Oslo Runway, som pleier å presentere mange spennende saker og ting. Admir Betlak er en norsk designer som somregel pleier å briljere på slike arrangement.

Om man kikker utover landegrensene finner man også at det lille London-firmaet A-Cold-Wall presenterer en hel mengde spennende tøy for sesongen. Her snakker vi om mote som har spredd seg over Atlanteren, og som er kommet til Norge over denne omveien.

Andre kjente merker som har gjort det bra under vårens moteuker og andre events er det internasjonale motehuset Loewe, så vel som J. W. Anderson, eller Jacquemus, med sin nye SS17-kolleksjon.

Det som preger utvalget hos de fleste er at det blir en del påfugl-trekk. Sterke ferder, og det og stikke seg frem er noe av det viktigste. Vi kommer til å se mye bruk av fargerike mønster, en del tøy med fargerike logoer fra produsenten, så vel som sære silhuetter. Mye av tilbehøret kommer også til å stikke seg frem ganske tydelig.

Etablerte merker satser derimot på en mer nøktern stil, som en direkte konsekvens av at de allerede har kundens oppmerksomhet. Her er det mer fokus på høy kvalitet, samtidig som det blir mindre freaking og oppsnapping av trender fra sub-kulturer, som “hipstere”.

Nettsalg og minking av lokale utsalgssteder

En annen trend, som ligger litt utenfor klærne i seg selv, er at flere store produsenter øker fokuset på nettsalg for å øke sin egen fortjeneste, ved å kutte vegg unødige distribusjons-ledd, i dette tilfellet klesbutikkene. Men klesbutikkene slår tilbake på sitt vis, og mange utsalgssteder vil komme til å jobbe ut ifra en kommisjonsmodell, hvor de får betalt, alt ettersom hva de selger, og ikke for klær som ikke selger.

Dertil kan det nevnes at det er hard konkurranse på klesmarkedet, i alle fall for klær som er mer enkle og dagligdagse. Det er også grunnen til at mange av de store produsentene satser på det mer klassiske, mens oppkomlinger satser på mer skrikende klær som kanskje finner mer aksept hos yngre mennesker. Det klassiske, landlige og konservative er jo som kjent noe som ikke går av moten.

Også hos middelaldrende og unge mennesker er det blitt mer populært med noe konservative antrekk, gjerne i britisk landadelig stil, eller en mer konservativ urban stil som kan minne om klær fra begynnelsen av 60-tallet. Fellesnevneren er at dette er dyrere tøy, av høy kvalitet, uten at man har skrikende merkelapper eller loger, som forteller alle og en hver hva tøyet koster.

Sammen med dette er det også igjen kommet på moten med frisyrer og passende ekstrautstyr til klesstilen. Se opp for hornbriller, piper og slips i tiden fremover.